«یادگیری تجربی در آموزش کشاورزی»
وبینار بین المللی «یادگیری تجربی در آموزش کشاورزی» با همکاری آپاری و تعدادی از موسسات آموزش عالی کشورهای عضو آپاری، روز سه شنبه مورخ 13 خرداد 1399 با هدف آشنایی مخاطبین با مبانی نظری یادگیری تجربی و استفاده از آن در آموزش های فراگیران در بخش های مختلف کشاورزی و علوم دامی برگزار گردید.
در این وبینار دکتر Saouma Boujaoude استاد دانشگاه بیروت، با اشاره به تعاریف ارائه شده از سوی نظریه پردازان مختلف از جمله کوهن(Cohen) ، واکر(Walker) و دیوئی(Dewey) بر اهمیت تجربه در یادگیری تأکید کرده و تأمل در تجربه های باارزش و مثبت را روشی فعال و سازنده در یادگیری از طریق رویارویی با مشکلات واقعی دانست. وی همچنین با اشاره به نظریات کولب (Kolb) تجربة برخاسته از بستر فرهنگی- اجتماعی جوامع را یک فرایند فعال که اساس و محرک یادگیری است، برشمرد.
دکتر Daniel Sherrard عضو هیأت علمی دانشگاه EARTH ضمن برشمردن خصوصیات یک متخصص کشاورزی در قرن 21 به لزوم کسب همزمان دانش فنی و تجربه برای داشتن خصوصیات متخصص کشاورزی پرداخت.
دکتر F. E. Robinson استاد دانشگاه آلبرتا نیز به نقش و اهمیت یادگیری تجربی در فرایندهای آموزشی در بخش دام و طیور پرداخته و با طرح مثال های متعدد به موضوعات قابل طرح در این حوزه اشاره نمود.
دکتر Michel A. Wattiaux عضو هیأت علمی دانشگاه ویسکانسن درخصوص پیاده سازی یادگیری تجربی در کلاس یا مزرعه سخنرانی کرد. وی فرایند بحث کلاسی با فراگیران بدون استفاده از پاورپوینت، آموزش مهارت های ارتباطی و کار گروهی و پایان دادن به آموزش کلاسی از طریق طرح کردن سئوالات و ارائه پاسخ از سوی فراگیران را نوعی یادگیری تجربی آنلاین دانست که مهارت های تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده های فراگیران را افزایش می دهد.
در پایان زمان این کارگاه آموزشی، شرکت کنندگان و اساتید حاضر در وبینار به طرح سئوالات و پاسخ به آنها درباره مسائل مطرح شده پرداختند.
* شایان ذکر است فایل های پی دی اف سخنرانان، جهت بهره برداری ضمیمه می گردد.